ספרי קודש - המדף היהודי
מוקד הזמנות: 03-5531443

פרושי הראשונים על מסכת אבות - מנוקד

ספר פירושי הראשונים על מסכת אבות - מנוקד, כריכה קשה. כולל פירושים מתורתם של ראשונים על מסכת אבות. רש"י, ר' עובדיה מברטנורא, רמב"ם ורבינו יונה. בהוצאה מחודשת באותיות מאירות עיניים ועם ניקוד.

אודות מסכת אבות

מסֶּכֶת אָבוֹת (ידועה גם בשם פִּרְקֵי אָבוֹת) הוא שמה של המסכת התשיעית בסדר נזיקין במשנה. בניגוד לשאר מסכתות המשנה העוסקות בדינים ובהלכות, עוסקת מסכת זו בענייני מוסר, מידות טובות ודרך ארץ. במקורה, היו במסכת חמישה פרקים, אך במשך השנים התווספו למסכת קטעים שונים. הארוך מבין קטעים אלו נוסף כפרק שישי למסכת, ומכונה פרק קניין תורה. שינויי הנוסח בפרק זה (ובמשניות שנוספו בפרק הקודם) רבים, ככל הנראה בשל העובדה שהם נוספו למשנה רק בשלב מאוחר יותר.

למסכת אבות לא חובר פירוש בתלמוד הבבלי או בתלמוד הירושלמי, וגם אין לה מסכת מקבילה בתוספתא. עם זאת, החיבור אבות דרבי נתן מושתת בעיקרו על חיבור זה, ומהווה הרחבה שלו. כמו כן, פירושים רבים חוברו למסכת במרוצת הדורות על ידי רבנים מתקופת הראשונים והאחרונים, וכך גם לפרק קניין תורה.

אודות הפרשנים המובאים על מסכת אבות

רש"י- בי שלמה ב"ר יצחק (ידוע כרבי שלמה יצחקירש"י) היה גדול מפרשי המקרא והתלמוד, פוסק, ראש ישיבה ופייטן חשוב בצרפת בימי הביניים.

ר' עובדיה מברטנורא- רבי עובדיה ירא מבַּרטֶנוּרָא נודע גם בכינוי הרע"ב או הרב (נולד באיטליה, ככל הנראה בעיר ברטנורו, בערך בין השנים ה'ר'ה'ר"י14401450 – וגם על שנת פטירתו ישנן חלוקי דעות) היה רבפוסקפרנסדרשן, רב העיר ומנהיג יהודי ירושלים בשלהי התקופה הממלוכית וראש ישיבה. נודע בעיקר בשל פירושו על המשנה.

הרמב"ם- רבי משה בן מימוּן מכונה גם בראשי תיבות הרמב"ם, היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג. אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות: עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה" הוכתר בכינוי "הנשר הגדול" (בגימטריא: רבנו משה). הרמב"ם החזיק במשנה רציונליסטית מובהקת שבאה לידי ביטוי בכתביו. הוא הוכר כפילוסוף ורופא גם בתרבות הערבית והאירופית.

רבינו יונה- רבי יונה גירונדי (מכונה רבנו יונה, ~ - כ"ח בחשוון ה'כ"ד; 1210 - 1263), ידוע גם בשם "החסיד", בן ר' אברהם היה רב מתקופת הראשונים, מחבר הספר "שערי תשובה". בצעירותו למד אצל רבי שלמה מן ההר (מונטפלייר), ואצל האחים רבי משה בר שניאור ורבי שמואל בר שניאור. למד גם מבן דודו הרמב"ן (אמו של הרמב"ן היא אחות אביו של רבנו יונה), והתקשר עמו בקשרי חיתון, כאשר השיא את בתו לבנו של הרמב"ן. בשנת 1244 מונה לרב בטולדו. היה רבו של הרשב"א.

ספר לחברים על הספר 'פרושי הראשונים על מסכת אבות - מנוקד'

לקוחות שרכשו את הספר "פרושי הראשונים על מסכת אבות - מנוקד",
התעניינו גם בספרים הבאים: