ספרי קודש - המדף היהודי
מוקד הזמנות: 03-5531443
אזל מהמלאי
59 ₪
אזל מהמלאי

קיצור ע"פ בן איש חי - לתלמידים

ספר קיצור ע"פ בן איש חי - לתלמידים, כריכה קשה. ספר קיצור הלכות על פי הבן איש חי מנוקד. לקט פסקי דינים ישרים בתוספת מפתח דינים מפורט, לוקט ע"י הרב דניאל עזרא הכהן. מיועד לתלמידים.

אודות קיצור בן איש חי הלכות

 הספר בן איש חי הלכות -  הוא ספר דרשות לפי פרשיות השבוע, ובו ביאור על פרשת השבוע והלכות שחובר על ידי הרב יוסף חיים מבגדאד, לפי סדר דרשותיו של הרב לקהילתו בשבתות. התקבל כספר הלכה קובע בחלק מקהילות המזרח התיכון ובעיקר על יהדות בבל. פסקי הרב מחמירים בדרך כלל, שכן הם משלבים בתוכם חומרות המבוססות על הקבלה והאר"י.

הרב סידר את ההלכות בספר בחלוקה לפי דרשותיו של הרב במשך שנתיים, כך שיש את רוב פרשיות השבוע פעמיים. ישנן פרשות שיש רק שנה אחת .

דרכו של הרב בספר בן איש חי הלכות היא לפתוח בדרשה (לעתים על פי הקבלה ולעתים על פי הפשט) ולקשר את מה שנאמר בדרשה להלכות אותם הוא רוצה לדרוש. דרך הפסיקה של הרב בספר היא על-פי מרן השולחן ערוך כמנהג הספרדים, אך הוא נוטה לשלב את פסקי האר"י ודברים על פי הקבלה ופוסק לפעמים אף נגד מרן השולחן ערוך. הרב נוטה להחמיר בהלכות כדי לצאת ידי חובת הדעות המובאות בפוסקים ובאחרונים. בימינו המשיך את דרך פסיקה זו, הרב מרדכי אליהו.

אודות הבן איש חי

חכם יוסף חיים מבגדאד (הבן איש חי) (כ"ז באב ה'תקצ"ה, 2 באוגוסט 1835 – י"ג באלול ה'תרס"ט, 30 באוגוסט 1909) היה מקובל, דרשן, מנהיג, מחבר ואחד הפוסקים הבולטים בקרב יהדות ארצות האסלאם. מכונה הבן איש חי על שם ספרו.

 חכם יוסף חיים נולד בבגדאד בכ"ז באב ה'תקצ"ה, לחכם אליהו בן הרב משה חיים, רבה הראשי של בגדאד בסוף המאה התשע עשרה ובראשית המאה העשרים. דודו היה חכם עבדאללה בן משה חיים.

המוציאים לאור מספרים בהקדמה לספר ההלכה המרכזי שלו, "בן איש חי", שכאשר היה כבן שבע שנים, נפל לתוך באר עמוקה תוך כדי משחק ובנס ניצל. בהיותו בבור נדר שכשיצא מהבור יקדיש את כל חייו רק ללימוד תורה.

את ראשית לימודיו התחיל בתלמוד תורה אצל דודו, אחי אמו, חכם דוד חי מאיר יוסף ניסים סלמאן מעתוק.

בגיל 14, למרות גילו הצעיר, התקבל לבית המדרש לרבנים "בית זלכה" בראשותו של חכם עבדאללה סומך, והיה לתלמידו המובהק. מסופר כי אביו, חכם אליהו, התכתב בשאלות הלכה עם הרב חיים פלאג'י, רבה הראשי של האימפריה העות'מאנית. אביו ידע על גדלות בנו בתורה והתייעץ עמו באחת השאלות ששלח אליו הרב חיים פלאג'י. יוסף חיים הבן שלח תשובה מפורטת בשמו, ולאחר מספר ימים שלח גם אביו תשובה. הרב חיים פלאג'י השיב לחכם אליהו שבנו הקדימו כבר והוא עתיד להיות ענק בתורה.

בשנת ה'תרי"א (1851), בגיל 17, נישא לרחל, בתו של רבי יהודה סומך (דודו של רבי עבדאללה סומך), ולהם נולדו בן ובת. התפרנס משותפות עסקית עם ארבעת אחיו. למרות שלא היה שותף פעיל בניהול, הקפיד שהשותפים הפעילים ינהלו על פי ההלכה. סירב לקבל שכר כרב קהילה, ומימן את הוצאות ספריו מכספו. מטעמי צניעות, לא העסיק בביתו משרתות מעל גיל 12 ומתחת לגיל 60 משום שלא רצה להכשל באיסור "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" (באותה תקופה רווחה החזקת משרתות ערביות בקרב יהודי בגדאד).

חכם יוסף חיים היה בקשר רציף עם מקובלי ישיבת המקובלים בית אל בירושלים, אימץ ממנהגיהם והנחיל אותם ליהודי בבל.

ספר זה הינו קיצור לספר בן איש חי הלכות.

ספר לחברים על הספר 'קיצור ע"פ בן איש חי - לתלמידים'