ספרי קודש - המדף היהודי
מוקד הזמנות: 03-5531443

ידיד נפש - מבוא לתורת הקבלה

ספר ידיד נפש - מבוא לתורת הקבלה  

מיועד למתחילים ולמתקדמים בלימוד הקבלה, כתוב בשפה ברורה ופשוטה המאפשרת לכל אחד לבוא בשערי הקבלה. הספר מבוסס על ספר הרמח"ל "קל"ח פתחי חכמה" כפי שהעיד מחברו- הרב יחיאל אברהם ברלב. 340 עמ'. 

 

אודות הספר

נולד מתוך לימוד חברות קבועה עם ר' חיים פרידלנדר, שהיה המשגיח בישיבת פוניבז', על קל"ח פתחי חכמה לרמח"ל: "יום אחד שאל הרב פרידלנדר: 'מדוע לא תעלה על הכתב את מה שאנו לומדים?'. הבסיס לספרי הראשון- 'ידיד נפש - מבוא לתורת הקבלהמבוא לתורת הקבלה'".

מחבר הספר ידיד נפש

[מתוך כתבה ב אתר חב"ד ] שעת הקימה הקבועה שלו היא ארבע לפנות בוקר. בשעה שש הוא כבר מוסר שיעור בדף היומי. בשעה שבע הוא יושב מול הספרים והמחשב, שוקד על מלאכתו, שתימשך, כמעט ללא הפסקות, עד הלילה.

אך גם סדר-יום תובעני כזה אין בו כדי לפגוע בהתפעלות המוצדקת מההספק הבלתי-מצוי – כארבעים כרכים עבי-כרס, ובהם לקט עצום של פירושים קדומים לצד ביאור משלו על הלכות שבת, על עבודת הקרבנות, על כוונות התפילה, על כל מסכתות התלמוד הירושלמי, על חלק מהתלמוד הבבלי ואפילו על ספר הזוהר.

ספריו של הרב בר לב קיבלו הסכמות מהראשל"צ מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א והרה"ג שריה דביצקי שליט"א וזכה לברכתו והכוונתו של הרב חיים פרידלנדר זצ"ל.

הצצה חטופה אל מסלול חייו של האיש, הרב יחיאל בר-לב מפתח-תקווה, עושה את סיפורו ססגוני ומיוחד עוד יותר. הוא נולד וגדל בתל-אביב. למד בישיבת תל-אביב ולאחר מכן בפוניבז'. משם פנה לאוניברסיטה, ללימודי כלכלה ומדעי-המדינה. התחתן ("בברכת 'הסנדלר', ר' משה-יעקב רביקוב"), נסע לארה"ב והחליט לעשות הסבה לחינוך. באוניברסיטת ס' פרנסיסקו השלים תואר שני בחינוך. בפיניקס שבאריזונה עשה דוקטורט בפסיכולוגיה חינוכית.

בתוך כך החל לשמש בתפקידי הוראה וניהול במוסדות חינוך יהודיים ברחבי ארה"ב. בין השאר ניהל בית-ספר יהודי בסוואנה שבג'ורג'יה. בארה"ב נולדו לו ולרעייתו שלושה מחמשת ילדיהם, ושם גם נשתלו זרעי עבודתו התורנית המקיפה. "היה לי זמן פנוי וניצלתי זאת ללימוד תורה. נתקלתי בספרי חסידות, ופתאום נתגלה לפניי עולם שלם, שהיה זר לי עד אז – עולם של פנימיות התורה", הוא אומר.

לאחר כעשר שנות מגורים ופעילות חינוכית בארה"ב שב עם משפחתו ארצה, והמשיך למלא תפקידים חינוכיים. במקביל הרצה בחינוך באוניברסיטאות בר-אילן ותל-אביב. "יום אחד התייצבתי בביתו של ר' חיים פרידלנדר, שהיה המשגיח בישיבת פוניבז', וביקשתי ללמוד עמו את ספרי הרמח"ל. הוא הסכים ומאז למדנו בקביעות. יום אחד שאל אותי: 'מדוע לא תעלה על הכתב את מה שאנו לומדים?'. זה היה הבסיס לספרי הראשון- 'ידיד נפש - מבוא לתורת הקבלהמבוא לתורת הקבלה'".

אך הוא לא נעצר ב'מבוא'. כמה שנים התעמק באין-ספור חיבורים וביאורים של גדולי המקובלים, מכל הדורות, על ספר הזוהר. בעבודה מאומצת ברר וליקט מהם את ההסברים המובנים יותר, וריכזם לסדרה מקיפה של ארבעה-עשר כרכים - לצד תרגום של הזוהר מארמית לעברית.

אחר כך חיבר ספרי-עזר לתלמידים על הלכות שבת ועל עבודת הבנות. משם יצא לפרוייקט מקיף נוסף – ביאור על כל מסכתות התלמוד הירושלמי. כשסיים את החיבור על הירושלמי, החל בביאור על התלמוד הבבלי. עד עתה ראו אור ארבעה כרכים, על ארבע מסכתות. עכשיו הוא משלים את ספרו על מסכת יבמות. פירושו על הש"ס מתאפיין בבהירות ובתמציתיות. בשולי העמוד מכלול פירושים מגדולי ישראל, על-פי הנגלה ועל-פי הנסתר. אגב, את השם הכללי לכל ביאוריו – "ידיד נפש" – בחר רבי אלעזר אבוחצירא.

כך אנו עומדים מול דמות בלתי-שגרתית, של בוגר פוניבז', דוקטור בחינוך, הכותב פירושים על הזוהר ועל הש"ס.

 

ספר לחברים על הספר 'ידיד נפש - מבוא לתורת הקבלה'