ספרי קודש - המדף היהודי
מוקד הזמנות: 03-5531443

פרדס רימונים

הוצאת יריד הספרים

פרדס רימונים , הרב הספר משה קורדובירו ,  הוצאת יריד הספרים, כריכה קשה. ספר קבלי העוסק בניסיונות של ר' משה קורדובירו לפשר בין מחלוקות קדומות ששררו בקרבת המקובלים ולפסוק הכרעה סופית לגבי הדעות השונות המובאות בספרי הקבלה שקדמו לו. עם פירוש עסיס רימונים ופלח הרימון.

אודות הספר פרדס רימונים

הספר מחולק לל"ב (32) שערים כמניין ל"ב נתיבות חכמה בספר יצירה. כל שער פותח בקושיות שעולות מתוך דפי ספר הזהר וספרי קבלה של מקובלים שקדמו לרמ"ק. לאורך פרקי השער הרב מתרץ את הקושיות ומביא אסמכתאות לדבריו מכל ספרי ההגות הקדומה: הזהר, ספר יצירה, ספר הבהיר, ספרות ההיכלות והמרכבה ועוד. ספר הפרדס הוא מפעל. רב המקבץ בתוכו את כל השיטות של קודמיו כשהן ערוכות בצורה טובה שיטתית והגיונית. בצורת ספר הפרדס ובתכנו.

השפעתו של הספר פרדס רימונים

עד לימי הרמ"ק שררו מחלוקות רבות אפילו בדברים יסודיים מאוד בתורת הקבלה. היו שחילקו את צד ימין של העולם העליון לדין והיו שאמרו שזהו חסד, היו שסברו שהכתר עליון והאור אין-סוף זהים והיו שסברו שהכתר הוא העלול הראשון שנברא. חלק תפסו בתפיסה האומרת שכל התפרטות העולמות העליונים הם עצמות הבורא והיו כאלו שאמרו שלמעלה יש אחדות מוחלטת וכל החילוקים וההתפרטויות הן בתפיסת בני האדם.

מאז חיבר הרמ"ק את ספר הפרדס נתקבלו הכרעותיו כסופיות וכאמת בלתי מעורערת. כל המקובלים שבאים אחריו מחלקים את העולמות וכל הכלול בהם לפי שיטתו.

גם תורת האר"י, כמה דברים עקרוניים שונה מתורת הרמ"ק, שבת מבוססת על הכרעותיו של הרמ"ק . האר"י אמר על רבי משה קורדובירו "משה אמת ותורתו אמת בעולם הבלימה". לפי משפט הבינו מקובלים ששתי השיטות - של הרמ"ק ושל האר"י - אינן סותרות זו את זו ושכל אחת מהן מדברת על שלב אחרון זה הבריאה - משנת הרמ"ק דנה על עולמות התוהו ומשנת האר"י על עולמות התיקון.

בספרו זה מביא הרמ"ק גם תמצות משיטות הקבלה של הראשונים, דן ומכריע ביניהן. כמו כן חיבר הרמ"ק פירוש לספר הזוהר ולספר יצירה בשם "אור יקר" וספר מוסר בשם "תומר דבורה" המיוסד על י"ג מידות ההנהגה. ספר נוסף שחיבר נקרא האלימה .

ספר לחברים על הספר 'פרדס רימונים'