ספרי קודש - המדף היהודי
מוקד הזמנות: 03-5531443
אזל מהמלאי
85 ₪
אזל מהמלאי

פירוש הטור על התורה

הוצאת חורב

סט פירוש הטור השלם על התורה, רבנו יעקב בן הרא"ש זצ"ל, הוצאת חורב, 2 כרכים, כריכה קשה. הפירוש המלא, מפוסק ומנוקד עם מקורות ומראה מקומות, כולל בתוכו את פירוש "בעל הטורים על התורה" וכן "פרוש הטור הארוך". ובצירוף תולדות המחבר.  

אודות פירוש הטור על התורה

פירוש לתורה המבוסס ברובו על דברי רמב"ן ומכיל גם ליקוטים מדברי רש"י, ר' יוסף קמחי, רשב"ם והרא"ש. ספר זה נדפס רק בשתי הוצאות בשנים תקס"ו (1806) ותקצ"ט (1839) (עד לאמצע המאה העשרים). הפירוש שנדפס בחומשים בשם (קיצור) "בעל הטורים" הוא רק ההקדמות של גוף הפירוש, שבהן הביא ר' יעקב בן הרא"ש פרפראות לחכמה, כגון גימטריאות ורמזי מספרים, שאותם מתאר המחבר כ"מעט פרפראות וגימטריות וטעמי המסורות, להמשיך הלב". זו דרך פירוש ייחודית לו (פרשן נוסף שכתב כך היה מהר"ם מרוטנבורג).

פירושו לתורה הוא פרשנות מסוג "הכא והתם", כלומר מילה מסוימת שנמצאת רק מספר פעמים קטן בתנ"ך, ועל ידי הקשר בין המקומות השונים הוא מוצא מקורות לדרשות חז"ל, ואף חידושים רבים משלו. מספרים שאת כל פירושו לתורה הוא כתב בלילה אחד ובע"פ.

אודות מחבר ספר הטור על התורה

רבנו יעקב בן אשר (ה'כ"ט, 1269 בערך - ה'ק"ג, 1343), פוסק הלכה, מכונה על פי רוב "בעל הטורים" על שם ספר ההלכה שכתב, "ארבעה טורים".

נולד בגרמניה כבנו השלישי של רבנו אשר בן יחיאל (הרא"ש). למד תורה מפי אביו, וב-1304 ייתכן שעבר עמו לטולדו שבספרד. שני אחיו הגדולים ממנו רבי יחיאל ורבי שלמה החסיד מתו בגיל מוקדם.

למרות גדולתו התורנית סירב רבי יעקב לשמש ברבנות וחי חיי דוחק, כפי שמעיד הוא על עצמו: "וכמה פעמים נשאתי ונתתי בדבר לפני אבי אדוני ז"ל, כמוני היום שיש לי מעט משלי ואינו מספיק לי וצריך אני לאחרים אם אני בכלל עשה שבתך חול אם לאו".

אחיו ר' יהודה בן הרא״ש כיהן ברבנות טוליטולה לאחר פטירת אביהם הרא"ש בשנת ה"א פ"ח (1327). גם שאר אחיו, ר' אליקום, ר' משה, ר' אליעזר ור' שמעון היו חכמים גדולים אולם מחיבוריהם לא נשאר בידינו דבר.

בסוף ימיו עקר ר' יעקב בן אשר מטולדו. יש אומרים שהוא נסע מאשכנז לארץ ישראל.

ממסמכים שהתגלו באי היווני כיוס מסתבר שר' יעקב חי באי זה ושם נפטר בשנת ה'ק"ח. עדות נוספת לכך הינה מר' נתן מברסלב שכתב כי בחזרתו מארץ ישראל עבר דרך "כיוס" והשתטח על קבר ר' יעקב בעל הטורים. עם זאת, מקור אחר מסמן את מקום קבורתו באזור איזמיר.

מלבד פירוש הטור על התורה חיבר בעל הטורים ספרים נוספים- ארבעה טורים: טור אורח חיים - עוסק בענייני היומיום, טור יורה דעה - העוסק בענייני איסור והיתר, טור אבן העזר - העוסק בענייני אישות ומשפחה, טור חושן משפט - העוסק בעיקר בדיני ממונות. חיבור נוסף שכתב הוא "ספר הרמזים".

ספר לחברים על הספר 'פירוש הטור על התורה'

לקוחות שרכשו את הספר "פירוש הטור על התורה",
התעניינו גם בספרים הבאים:

אזל מהמלאי
45 ₪
אזל מהמלאי
אזל מהמלאי
75 ₪
אזל מהמלאי