נחש הנחושת - הרב אברהם וסרמן
בבית-הכנסת היפה והמטופח של מורג, ליד ארון הקודש הפתוח לרווחה, נפלתי אפיים ארצה, ייללתי וזעקתי. ביקשתי סליחה מה' יתברך על שלא זכינו לשמור על חבלי ארץ הקודש שנתן לנו, על שבעוונותינו שרבו מגלים יהודים את אחיהם ומחריבים במו ידם את יישוביהם.
בנפשי פנימה נצרבה התודעה שמה שהיה שוב לא יהיה. כל שנֶאֱמר ונלמד יצטרך לעבור בחינה מחודשת. לא נוכל לשלוף עוד את הקלסרים הישנים וללמד את אותן פסקאות כאילו דבר לא קרה.
בחיבור זה אציע פרשנות חדשה המעוגנת במקורות, ממנה עולה הצעה לתשתית אידיאולוגית אחרת. מתוך עמ' 178
במשך השנים הארוכות, הלכו הדברים והיטשטשו, וכבר היה קשה להסביר את ההבדל בין פולחן הנחש לפולחן הקוברה המצרית.
חזקיהו ידע שזה המבחן הגדול.
אם לא יכתות את הנחש תימשך תופעת העבודה-זרה, כיון שכבר אי-אפשר להבחין בין הדברים. בדיעבד, שלחו לו חכמים דברי חיזוק ועידוד.
מי שיכתות את הנחש החדש יזכה אף הוא לכך שחכמים עתידים להודות לו, ובעקבותיהם האומה כולה.
מתוך עמ' 109
ספר זה מתוסף לספריו של הרב אברהם וסרמן, ר"מ בישיבת ההסדר רמת-גן ורב קהילה בגבעתיים, העוסקים ברובם בנושאים המעסיקים את הקורא בן-זמננו.
בסגנון זה של אנלוגיות תנכיות, הולכים ונפרסים בדרך ספרותית-פרשנית דבריהם ומעשיהם של אישי תנ"ך רבים: אליעזר ורבקה, יוסף ואחיו, שאול ודוד, אבשלום ויואב, אליהו ואחאב, יהוא ואלישע, אחז וחזקיהו, יאשיהו וירמיהו ורבים נוספים – תוך הֶרְמֵזִים ותובנות הנוגעים למציאות זמננו.
זהו ספר-המשך לחיבור "חמש אנלוגיות ועוד אחת", שפרסם בשנת תשס"ז, ואשר נמצא במלואו בחלקו השני של הספר.